فرابینش

فرابینش

امام علی (ع):زکات دانش،آموختن به کسانی است که شایسته ی آنند.

همسویی با جهان هستی

dr.abs · 15:32 1400/05/31

وقتی با جهان هستی همسو شوید مورد حمایت ابر ،باد،خورشید،ماه،آسمان و فرشتگان قرار می گیرید.برای کمک گرفتن از تمام انرژی های جهان هستی و رشد و تعالی باید 10 قانون را در نظر داشته باشید:

1.قانون خلاء(خالی شدن):

 

هر انسانی که خالی شود ،قدرتمند می شود. خالی شوید از کینه ،حسد،دروغ، نفرت،گناه علم و محبت. هر چه دانش داریم به دیگران یاد بدهیم تا برای ورود علم جدید باز شود.

 

 

2.قانون جریان و حرکت:

هر چیزی که جاریست قوی تر است و هر جا سکون باشد فقر است. آب زلال هم اگر چند روز در جایی بماندبه مرداب تبدیل می شود.

 

 

3.قانون نظم :

در زندگی روی نظم حر کت کنید تا مغزتان هم به این نظم عادت کند هدف هایتان را بنویسید و با نظم انجام دهید و باور کنید که با فعالیتهای منظم به نتیجه مضاعف می رسید.

 

4.قانون پاکی:

 

یکی از قوانین مهم طبیعت،پاکی است موهبت های الهی جذب  ناپاکی ها نمی شوند.گناه،نا پاکی است و عمر انسان را کم می کندو موهبت های الهی را جذب نمی کند .

 

5. قانون بارش:

ببارید مهر،ببارید علاقه،ببارید احترام ،ببارید دوستی ،ببارید عشق ،ببارید خنده ،ببارید امید.جهان هستی ،جهان بخشش است هر قدر دریاها بخار آب بیشتری بفرستند باران بیشتری جذب خواهند کرد.

 

 

6. قانون سحر خیزی:

تمام گیاهان در اولین ساعات روز فتوسنتز می کنند.هر چه سحر خیز باشید رزق شما بیشتر است.طول عمر زیاد ،شادمانی ،نشاط ،زیبایی و آرامش در سحر خیزیست.

 

 

7.قانون جمع:

 

یکی از راههای هم سو شدن با کائنات ،قانون جمع است .باهم غذا بخورید ،باهم دعا کنید ،با هم نماز بخوانید، باهم بازی کنید.تنهایی ،افسردگی ،بیماری و ناهماهنگی با جهان هستی ،فقرو فلاکت می اورد.

 

 

8.قانون هماهنگی(رهایش):

هماهنگی یعنی بخشش،یعنی رهایش.از ناسپاسی دیگران نرنجید .خودتان سپاسگزار باشید.با جهان هستی هماهنگ باشید ببخشید تا بخشیده شوید.

 

 

9.قانون تنوع:

دنبال تازه ها بگردید.تنوع انسان را به آرامش می رساند و موهبت های الهی را جذب می کند وقتی تنوع داریم روحیه کار را افزایش می دهد و انرژی بیشتری را جذب میکنیم.

 

 

10.قانون کارما:

 

کارما یعنی اعمال ما بازتاب دارد.هر کار بدی درون شما می ماند و هر کار خوبی به خود شما بر می گردد.سلول های مغز انسان به کلمات مهر آمیز پاسخ مثبت می دهد.

هر ذره ای محبت را می فهمد.

 

 

 

امروزه چاقی برای تمامی جوامع ،مشکل بزرگی است. به طوری که افراد چاق بیشتر در خطر ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها قرار می گیرند و زودتر بدنشان فرسوده شده و سریعتر پیر می‌شوند. مفاصل اندام ها و استخوان های بدن در برابر افزایش وزن صدمه زیادی می بیند؛ چون زیادی وزن را مستقیماً استخوان ها تحمل می‌کنند.

به هر حال در سراسر جهان میلیون‌ها افراد چاق وجود دارد که تمام هم و غم از دست دادن وزن است و برای کم کردن وزن خود حاضرند هر کاری بکنند و هر مبلغی هزینه کنند ولی متاسفانه تعداد زیادی از آنها در کم کردن وزن خود با شکست مواجه می‌شود و وزنشان کاهش نمی یابد.

باتوجه به تحقیقات روشن شده که با در نظر گرفتن گروه خونی هر شخصوبااستفاده از راه های مناسب ،خیلی بهتر و سریعتر می توان برای از دست دادن وزن اقدام کرد .به کار گرفتن این عامل یعنی گروه خونی بیشتر از هرچیز دیگر به کم کردن وزن کمک می‌کند .برای مثال افرادی که دارای گروه خونیO هستند، با استفاده از پروتئین ها خیلی سریع تر از افراد دیگر گروه ها وزن خود را از دست می‌دهند و برعکس استفاده از سبزیجات ،برنج ،میوه، لوبیا، سویا و غلات بیشتر باعث لاغر کردن افراد گروه A می شود.

به هر حال آنچه مسلم است برای از دست دادن وزن هر گروه خونی بایستی از رژیم خاصی استفاده کرد ؛زیرا گرفتن یک رژیم غذایی برای لاغر کردن تمام گروه خونی کارساز نیست .یعنی وزن مقداری پایین می آید ولی بعد  مدتی دروزن معینی ثابت می ماند و از آن به بعد کمتر نمی‌شود .به همین جهت ما در ادامه برای هر گروه خونی رژیم به خصوصی برای کم کردن وزن توصیه می کنیم امیدوارم که مفید واقع شود.

شما در هر گروه خونی که قرار داشته باشید لازم است از ویتامین ها مواد معدنی و مواد گیاهی خاصی استفاده کنید و از این رهگذر به تصحیح و تکمیل اعمال فیزیولوژیک بدن خود اقدام کنید . به طور کلی غذاهایی که ما در شبانه روز مصرف می کنیم اغلب حساب شده نیست. در حالیکه ویتامین ها و املاح ای که وارد بدن می شوند، باید به مقدار معینی خورده شوند تا بدن به اندازه کافی انرژی تولید کرده و اضافه وزن پیدا نکند و اعضای بدن دچار مشکل نشود نیرو و قدرت جسمانی کاهش نیابد .عمر طولانی شده و ضعف اعصاب و اختلالات روحی به وجود نیاید .از طرفی فرد به خستگی مزمن و بازدارنده مبتلا نگردد و در برابر بیماری های قلبی و همچنین سرطان،مصونیت یابد.

اما در اینجا مسئله گروه خونی پیش می آید و ممکن است املاح و ویتامین هایی که مصرف شده مثلاً بر روی گروه خونیB مفید باشد ولی برای افراد گروه خونیA بی تاثیر و یا حتی مضر باشد. البته ویتامین‌ها را نمی‌شود سر خود مصرف کرد و نیاز بدن شما به ویتامین باید مورد تایید پزشک معالج تان باشد؛ چون بعضی از ویتامین ها مثل ویتامینA,K,D,B3 می‌توانند برای بدن به شدت مضر باشند .یکی از موادی که برای بدن ما لازم است خوراکی های گیاهی شیمیایی شامل بسیاری از گیاهان دارویی سبزی‌های خوراکی تخم بعضی از گیاهان و یا برگ و ریشه آن ها می باشد.

به طور کلی امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از گیاهان دارویی به مقدار فوق العاده گسترده و وسیع استفاده می شود. بسیاری از این گیاهان آنتی ای جینگ هستند. یعنی جلوی پیر شدن انسان را می گیرند و خیلی از آنها اثرشان به مراتب از ویتامین‌ها قوی‌تر است. یکی دیگر از خواصشان این است که هر کدام به بافت خاصی از بدن علاقه دارند .برای قسمت معینی از بدن اثر زیاد می گذارند. در حالی که ویتامین ها فاقد این خاصیت هستند .مثلا به نام شکر تغالmilk thistle  ویا زردچوبه دارای اثرات ضد پیری شگفت آور و تقریباً ۱۰۰ برابر بیشتر از ویتامین E می باشد. به خصوص که روی سلول‌های کبد اثر کرده و خستگی و کم کاری و ضعف آنها را کاملا از بین می‌برند .حتی دارویی بسیار موثری برای ورم کبد یا هپاتیت می باشد.

 

۱.” به اندازه‌ی کافی قوی نیستم”.

 

شاید به اندازه‌ی آدم موفق دیگری که می‌شناسید، قوی نباشید، ولی مجبور هم نیستید باشید . شما درون خود نیرویی دارید که منتظر رها شدن است.

 

نیرو وقتی می‌آید که “چرایی” خودتان را به روشنی تشخیص داده‌باشید- دلیل این‌که چرا به دنبال یک رویا می‌روید. وقتی از شرایط‌تان چشم‌پوشی می‌کنید و روی هدف‌تان تمرکز می‌کنید، قوی‌تر می‌شوید.

 

 “از ترس‌های‌تان نهراسید. آن‌ها برای گریزاندن شما نیستند. بلکه وجود دارند تا به شما بفهمانند چیزی هست که ارزشش را دارد.”

 

۲. ” در گذشته شکست خوردم”.

 

اگر به گذشته‌ی خیلی از آدم‌هایی که آنها را قهرمان می‌دانیم‌، مثل استیو جابز، الن ماسک، بیل گیتس، و خیلی‌های دیگر نگاه کنید، داستان غلبه بر شکست را خواهید دید. هر کسی شکست را تجربه می‌کند، ولی همه مثل هم با آن کنار نمی‌آیند.

 

اجازه ندهید شکست‌های قبلی شما را از موفقیت‌های آینده بازدارد . شما می‌توانید به شکست‌ غلبه کنید و غلبه خواهیدکرد، ولی تنها در صورتی که انتخاب شما این باشد.

 

۳.”خیلی سخت است”.

 

اگر زندگی مثل فیلم‌ها بود، آسان‌تر بود، ولی نیست. زندگی سخت و پیچیده‌است. اوضاع همیشه همان‌طور که می‌خواهید پیش‌نمی‌رود، ایجاد تغییرات اساسی و دنبال کردن رویاها سخت است. مستلزم تحمل رنج، عزم راسخ، و غلبه بر باورهای خودمحدودکننده است. 

 

سخت‌کوشی به شما کمک  می‌کند رویای‌تان را باور کنید و آن را به واقعیت تبدیل کنید. وقتی رویای‌تان را به واقعیت تبدیل کردید آن را بستایید.

 

۴. “آدم‌ها درک نخواهندکرد”

 

تغییر هراس‌انگیز است. اطرافیان‌تان را می‌هراساند چون همه‌ی ما می‌ترسیم از منطقه‌ی امن خود خارج شویم. ما شرطی شده‌ایم که بیش‌تر عمر خود را در یک مسیر معین بمانیم، بنابراین وقتی از آن منحرف می‌شویم، آدم‌های اطراف‌مان سعی می‌کنند ما را متقاعد کنند که مثل بقیه باشیم.

 

شاید نیت‌شان خوب باشد، ولی آنها جای شما نیستند. این زندگی شما است، و شما باید برای خودتان زندگی کنید.

 

۵. “هنوز وقت دارم”

 

زندگی کوتاه است. همه‌ی ما ممکن است خاطره‌ای را به یاد بیاوریم و حس کنیم انگار همین دیروز بود، ولی درواقع سال‌ها پیش بوده‌است. زندگی با سرعت از کنار ما می‌گذرد. این تصور که وقت داریم مانند پوست خربزه است.

 

هرآنچه داریم امروز است، و باید هرروز طوری زندگی کنیم که انگار روز آخر است.

 

 “اگر می‌خواهید موفق باشید آن را تبدیل به هدف نکنید. فقط هرآنچه را عاشقش هستید و باور دارید انجام دهید، و سپس موفقیت به‌طور طبیعی خواهدآمد.” 

 

 

از افلاطون پرسيدند :

شگفت انگيز ترين رفتار انسان چيست؟

 

پاسخ داد :

از كودكى خسته مى شود،

براى بزرگ شدن عجله مى كند و

سپس دلتنگ دوران كودكى خود میشود

 

ابتدا براى كسب مال و ثروت

از سلامتى خود مايه مى گذارد

سپس براى باز پس گرفتن

سلامتى از دست رفته پول خود را خرج مى كند

طورى زندگى مى كند

كه انگار هرگز نخواهد مرد

و بعد طورى مى ميرد كه

انگار هرگز زندگى نكرده است

انقدر به آينده فكر مى كند

كه متوجه از دست رفتن

امروز خود نيست

در حالى كه زندگى گذشته يا

آينده نيست،

زندگى همين حالاست....

 

باکتری هلیکوپیلوری نوعی باکتری مارپیچی،درنمونه ی بافت و شیره ی معده یافت شده بود که به دلایلی قابل کشت نبود اما سرانجام باری مارشال در محیط کشت غنی شده و شرایط میکروآئروفیل باکتری مذکوررا که از معده ی فرد مبتلا به بیماری گوارشی برداشت کرده بود، کشت داد. بعد از پنج روز، کلنی باکتری مشاهده شد .وی با استفاده از اصول کخ ارتباط عفونت این باکتری با بیماری های گوارشی به اثبات رساند .

چگونه هلیکو باکتر پیلوری در شرایط خشن و سخت معده قادر به رشد و بیماری زایی است ؟

1)این باکتری دارای آنزیم اوره آز است.)اوره در اسید معده را به آمونیاک تبدیل می کند)

)با داشتن شکل مارپیچی و مته ای و هم چنین آنزیم های هضم کننده ی مانند موسیناز، از لایه مخاطی معده عبور کرده وخود را به سلول های ایپتلیال (pH=7) می رساند.

3)با وجود تحریک سیستم ایمنی (لنفوسیت)، حذف نشده و یک عفونت پایدار ایجاد میکند.همچنین این باکتری تحت تاثیر آنتی بیوتیک قرار نمیگیرد.

 

نوع عارضه گوارشی بستگی دارد به :

الف)هلیکو باکتر پیلوری (ریسک فاکتور مهم ) ب)ژنتیک میزبان انسانی ج)عوامل محیطی (نوع تغذیه ،سیگار کشیدن ،استرس و...)

فاکتورهای پیلوری :اوره آز ،VacA،VagA که این سه مورد بیشترین نقش را در استقرار باکتری دارند تا در بیماری زایی اش .

فاکتور های مستعد کننده :

سن بالای 70 سال ،مصرف آسپیرین ،استفاده از NSAID، سابقه ی زخم یا خون ریزی معده

اپیدمیولوژی :

به چند دلیل مهم مطالعه در زمینه هلیکو باکتر پیلوری نسبت به سایر باکتری ها متفاوت است :

1.ناشناخته بودن میزبان محیطی (مواردی درادامه بیان میشود که با طور حتم اثبات نشده است )

2.شیوع بالای هلیکو باکتر پیلوری در جوام بشری و بی علامت بودن آن (حدود 75%)

3.سیر عفونت مزمن هلیکو باکتر پیلوری (میتواند از کودکی کسب و تا آخرعمر در معده بماند )

4.نبود مدل حیوانی برای آزمایش (اگر هم وجود داشته باشد؛عوارضی که درحیوانات مشاهده میشود، شبیه انسان نیست)

5.پرنیاز بودن هلیکو باکتر پیلوری و عدم رشد در محیط های آب و خاک ومواد خوراکی(این باکتری نیازمند مکمل هایی مثل سرم ،خون، گرم خانه گذاری با اکسیژن کم هست )

پراکنش هلیکو باکتر پیلوری:

هلیکو باکتر پیلوری از طریق میزبان ناشناخته به انسان منتقل میشود وبا مهاجرت انسانها از آفریقا به نقاط مختلف دنیا منتقل شده و از طرفی در طی گذر زمان هلیکو باکتر پیلوری نیز تغییرات فیلوژنتیک (فیلوجغرافیک)متفاوتی پیدا کرده است. با بررسی فیلو جغرافیک با روش MLSTو 7ژن (house keeping)، هلیکو باکتر پیلوری در 7گروه دسته بندی شده است :

1.اروپا(اروپا ،خاورمیانه ،هند،جنوب_شرق آسیا) 2.شمال_شرق آفریقا 3.آفریقای یک (غرب وجنوب آفریقا) 4.آفریقای دو(جنوب آفریقا)5. آسیای دو(شمال هند،بنگلادش،تایلند،مالزی) 6.Sahul(استرالیا،گینه جدید)

7.شرق آسیا(Maori،تایوان ،Melonesians  وpolyneians)،Amerind(آمریکا)

درایران قبایل مختلف مثل کرد،لر،فارس، آذری وهمچنین گیلکی ومازندران باتوجه به تحقیقات سویه مشابه گروه اروپا دارند.

 

راه انتقال هلیکو باکتر پیلوری:

هلیکو باکتر پیلوری تا بحال از دهان و روده ی انسان کشف نشده است؛زیرا یک باکتری گوارشی است پس حدس زده میشود که ورودش به معده باید از طریق نوشیدن آب وخوردن غذا (دهانی)باشد.اما این باکتری در آب ، غذا،شیر و درشرایط شیمیایی و فیزیکی مثل اکسیژن زیاد قادر به زنده ماندن نیست.پس این احتمال می رود که DNAاین باکتری در فاضلاب باشد اما درصورت نمیتواند عفونت زایی کند.

محتمل ترین راه های انتقال:مدفوعی_دهانی ، دهانی_دهانی(مثال بوسیدن)،معدی _دهانی 

برخلاف سایر باکتری ها که در شرایط سخت اسپور تولید می کنند و یا به شکل کروی در می آیند، هلیکو باکتر پیلوری از شکل تیپیک اسپیرال و فعال به فرم کوکوئید یا کروی غیرفعال در می آید.

مخازن محیطی هلیکو باکتر پیلوری :

الف)آمیب : آمیب ها هم خود وهم باکتری درون سلولش را از شرایط سخت حفظ میکنند.درگزارشی هلیکو باکتر پیلوریدر غیاب شرایط میکروآئروفیلی، فعالیت حیاتی خودرا تا 8 هفته درون آمیب اکانتومبا کاستلانی حفظ کرده است.

ب)مخمر:شاید کاندیدا مخزن محیطی مناسبی برای هلیکو باکتر پیلوری باشد؛زیرا در شرایط دستگاه گوارش ،پوست، سطوح مخاطی بدن انسان و...هست و میتواند نیازهایش را برطرف کند.

هلیکو باکتر پیلوری و زخم گوارشی:

زخم پپتیک نتیجه ی برهم خوردن تعادل بین اسید وپپسین و ترمیم مخاط معده است.

فاکتور مستعدکننده ی زخم :در زنان سنین بالا بیشتر از مردان ،عفونت هلیکو باکتر پیلوری ،مصرف NSANIو استروئید، کشیدن سیگار و مصرف بالای نمک .

هلیکو باکتر پیلوری و سرطان معده :

سرطان معده براساس محل :

الف)غیرکاردیا :دورتر از ابتدای معده بروزمیکند.در 90% مواقع عاملش هلیکو باکتر پیلوری است. ب)کاردیا :درابتدای معده ودرمحل اتصال به مری بروز میکند .

ریسک فاکتورهای مهم: نوع تغذیه(خوردن عذای نمک سودشده )،مصرف کم میوه ،مصرف الکل وپیپ ،سابقه ی فامیلی، عوامل محیطی دیگر مثل میزان پایین آنتی اکسیدان درغذا،خوردن لبنیات و...

درمان عفونت هلیکو باکتر پیلوری:

رژیم دارویی:

A)دو آنتی بیوتیک +امپرازول(کاهش دهنده) B)رژیم دو هفته ای ،سه دارویی:دوآنتی بیوتیک + امپرازول

C)چهار دارویی :دو آنتی بیوتیک+امپرازول+نمک بیسموت (خاصیت ضد میکروبی وترمیم بافت)

در سال 2017 مقاومت دارویی هلیکو باکتر پیلوری به آنتی بیوتیک وداروهایی مثل مترونیدازول وکلارتیرومایسین،افزایش یافت که علتش مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک هابود.طبق تحقیقات در ایران با استفاده از تست حساسیت آنتی بیوتیکی ،متوجه شدند که هلیکو باکتر پیلوری بیشترین حساسیت را به فورازولیدون دارد.فورازولیدون به عنوان جایگزینی با 4 داروی آنتی بیوتیک آموکسی سیلین ،بیسموت و رانیتیدین و 3 دارویی با آموکسی سیلین ،PPIاستفاده میشود.

ریفلاکس (GERD)

باوجود اینکه اقدامات درمانی و رژیم آنتی بیوتیکی ،شیوع زخم کاهش یافته اما ریفلاکس معده افزایش چشمگیری پیدا کرده است .ریفلاکس باوجود کشنده نبودن یک ریسک فاکتور مهم برای سرطان معده (کاردیا) یا سرطان مری است.از دلایل به وجود آمدن GERDوافزایش اسید معده میتواند حذف هلیکو باکتر پیلوری باشد ؛زیرا این باکتری با ایجاد تغییرات در آتروفی مخاط معده و تخریب سلول های پارتیال (عامل کلیدی دربروز GERD)موجب کاهش اسید معده ومحافظت مری میشود.از آنجا که هلیکو باکتر پیلوری در معده با انسان همزیستی مسالمت آمیزپیدا کرده و با سیستم ایمنی به تعادل رسیده است ،در اثر حضورش درمعده فوایدی هم دارد که بهتراست اقدام به ریشه کنی و حذفش فقط در شرایطی صورت بگیرد که منجربه زخم و یا سرطان شود .

 

 

 

 

1.درس اول: افراد معمولی از تلویزیون الگو میگیرند، افراد ثروتمند از کتاب

 

درخانه افراد معمولی همیشه تلویزیون روشن است. پس آنها شبانه روز تحت تاثیر چیزهایی هستند که تلویزیون به صورت تنظیم شده به آنها میخوراند. اخبار، فیلم و بحث های گوناگون مانند آینه هایی برای افراد معمولی است که از خدای تلویزیون بیرون می آید.

اما ثروتمندان این اشتباه را نمیکنند.

 آنها بجای دریافت مطالب دیکته شده دولتی از تلویزیون به کتاب خواندن روی می آورند. یک ثروتمند میداند که قدرت اصلی در دانش و آگاهی است. برای همین شروع به خواندن کتاب می کند

 

2.درس دوم :افراد معمولی حقوق میگیرند، افراد ثروتمند حقوق میدهند

 

همه ما کار را از سطوح پایین شروع کرده ایم. کار در رستوران، شرکت ها و یا ادارات دولتی. این اشکالی ندارد.

 اما مشکل اصلی زمانی رخ میدهد که خودمان یک محدودیت برای درآمدمان تعیین میکنیم.

 

3.درس سوم :افراد معمولی دیگران را مقصر میدانند، افراد ثروتمند خودشان را

 

 اگر نگاه کنید افراد معمولی از همان صبح زود که بیدار میشوند در تاکسی، اتوبوس، محل کار و هر جای دیگری در حال گله و شکایت کردن از دولتها هستند. آنها همه وضعیت زندگی خود را تقصیر دولت میدانند اما اگر اینطور است چطور کسانی در همین کشور زندگی میکنند که ثروتمند هستند؟

درواقع مسئله اصلی عدم مسئولیت پذیری است. افراد معمولی مشکلات را به گردن دیگران می اندازند تا نیازنباشد برای رفع آن تلاش کنند.

 

4. درس چهارم :افراد معمولی پس انداز میکنند؛ افراد ثروتمند سرمایه گذاری

کسانی که درآمد های پایین دارند معمولا سعی میکنند در زندگی پس انداز کنند. آنها از تفریحاتشان میگذرند، لباسهای گران نمی پوشند و به رستوران های خوب نمیروند تا بتواند در پایان سال چند میلیون تومان پول پس انداز کنند. اگر شما هم جز این دسته هستید آیا تا بحال فکر کرده اید که چرا با این وجود نمیتوانید ثروتمند شوید؟

 

 

5.درس پنجم :افراد معمولی همه چیز را میدانند، افراد ثروتمند همه چیز را یاد میگیرند

 

این بار که در شرکت و یا تاکسی یا حتی جمع دوستان و خانواده خود نشستید خوب به حرفها دقت کنید.

افراد معمولی ظرف یک ساعت درمورد 10 موضوع مختلف تخصصی نظر میدهند و طوری وانمود میکنند که همه چیز را میدانند.

گاهی برخی از آنها طوری درباره مسائل اقتصادی نظر میدهند که گویی وارن بافت هستند

 اما افراد ثروتمند اینگونه نیستند. آنها بیشتر گوش میدهند و سعی میکنند چیزی یادبگیرند.

 

6.درس ششم : افراد معمولی اعتقاد دارند که ثروتمندان همه دزد هستد،اما ثروتمندان واقعی اعتقاد دارند که فقر ریشه مشکلات است و دوست دارند کمک کنند تا فقر ریشه کن شود

 

در فقر هیچ شرافتی نیست. برعکس اتفاقا این فقر است که سبب ایجاد مشکل میشود. کافی است یک آمار تحلیلی از نیرو انتظامی شهر خود بگیرید. خواهید دید که بیشتر مشکلات اجتماعی از قبیل دزدی، مواد مخدر، قتل و … در محله های فقیر نشین رخ میده

 

 

 

 

 

 

سه ماهی

dr.abs · 11:12 1400/05/28

 

در یکی از روزهای بهاری، سه ماهیگیر در کنار یک دریاچه نشسته بودند. یک درخشندگی در وسط دریاچه ایجاد شد. این درخشندگی توجۀ ماهیگیرها را جلب کرد. وقتی ماهیگیرها با دقت به آب نگاه کردند، فهمیدند که ماهی است. در این هنگام، سه ماهی بیخبر از ماهیگیرها، باهم بازی میکردند. ماهی ها که در کنار دریاچه با هیجان جست و خیز میزدند، چشم شان به ماهیگیرها افتاد. ماهیها فهمیده بودند که ماهیگیرها قصدِ شکار آنها را دارند.

کی از ماهیها که هوشیار بود، تصمیم گرفت از آنجا فرار کند. او فهمید که اگر زود اقدام نکند، ممکن است به دام ماهیگیرها بیفتد. دو ماهی دیگر، با آنکه ماهیگیرها را دیده بودند، بازهم به بازیشان ادامه دادند.

درحالیکه ماهیگیرها به دنبال جال رفته بودند تا آنها را به دام بیندازند. ماهی هوشیار، دوستانش را هشدار داد تا هرچه زودتر از اینجا فرار کنند. ولی دو ماهی دیگر که یکی کم عقل و دیگری بی عقل بود، به سخنان او گوش ندادند.

ماهی هوشیار، ازاین بی بند وباری آنها بسیار اندوهگین شد. ماهی هوشیار، از اینکه فریبِ آنها را نخورد و دچار تنبلی نشود و به دام ماهیگیرها نیفتد، به سرعت آنجا را ترک کرد.

از ماهیگیرهای لب دریا و دوستانش بسیار دور شد. اندکی بعد، ماهیگیرها با جالهای شان به لب دریاچه آمدند. ماهیِ کم عقل با دیدنِ ماهیگیرها و جالهای آنها، بسیار ترسید. او از گوش ندادن به سخنان ماهی هوشیار، پشیمان شده بود. ناگهان به فکرش آمد که باید تقلید مرده را کند.

پشتش را به داخل آب برد و شکمش را بیرون از آب کشید. هیچ حرکت نمیکرد، موج آب او را آهسته آهسته به لب دریاچه کشید. ماهیِ کم عقل که به لب دریاچه رسیده بود، به تقلید مرده ادامه داد. ماهیگیرها به محض که او را دیدند، گمان کردند که مُرده است. به همین دلیل اندوهگین شدند.

یکی از ماهیگیرها ماهی کم عقل را به دست گرفت و در حالی که دلش به حال ماهی میسوخت، او را در زمین گذاشت. ماهی کم عقل جنبیده جنبیده خود را به آب انداخت و از چنگ ماهیگیرها نجات یافت. ماهیِ بی عقل که به ماهیگیرها توجه نکرده بود، به بازی کردن ادامه داد. ماهیگیرها که نمیخواستند یک ماهی باقیمانده را از دست دهند، سوار قایق شدند و به ماهی بی عقل نزدیک شدند. جالهای خود را یک دم به آب انداختند. ماهیِ بیعقل میخواست فرار کند ولی دیر شده بود. وقتی ماهیگیرها دیدند ماهی به جال افتاده است، خوشحال شدند و جال را به سوی خود کشیدند.

ماهیِ بیعقل که به دام ماهیگیرها افتاده بود، بسیار جگرخون شد. بسیار میترسید. از اینکه به سخنان دوستِ هوشیارش توجه نکرده بود، بسیار پشیمان شد. ولی پشیمانی دیگر فایده نداشت.

 

امام علی (ع) :

 

إذا لَم تَکُن عالِما ناطِقا فَکُن مُستَمِعا واعِیَا .
 اگر دانشمندى گویا نیستى ، پس شنونده اى گیرا باش.