چھره خوانی

dr.abs · 14:01 1400/06/14
چھره خوانی

چھره خوانی چيست؟

بشر در طول قرون متمادی سعی نموده تا با پيوند زدن خصـيصـه ھـای صـورت افـراد بـه ویژگيھای شخصيتی، متوجه افکار و درون دیگران شود. باگـذشـت سـالھا علم چھره شناسی نيز گسترش یافته و به شاخه ھای مختلف تـقسـيم شـده است.

بـرای مثـال متوپوسکپی علم پی بردن به سيرت و درون آدمی از روی خطوط روی پيشانی است. فرنولوژی علم جمجمه خوانی و مطالعه طرز تشکيل جمجمه ميباشد که به بنا نھادن شخصيت و اميال ذاتی و روانی افراد کمک می کند.

فيزیـوگـنومی یا عـلم چـھره شـنـاسی، موضوعی است که ما به آن خواھيم پرداخت. این علم به ما می آموزد که چگونه از روی چھره افراد پی به شخصيت آنھا ببریم. امروزه دانشمندان به چنين علومـی، "شـبـه علـوم" اطـلاق کرده و بـھای زیـادی بــه آن نمی دھند و ھـمانند عـلومی مانـنـد طالع بـينی به آنھا می نگرند: اثبات نشده ولی بي ضرر.با این وجود ھنوز بسياری از مردم چھره خوانی را راھی مطمئن برای قضاوت در مورد افراد می دانند. چيزی که اھميت دارد این اسـت کـه چـھره را بصورت کامل و دقيق مورد تجزیه و تحليل قرار داده و تا رسيدن به ھمه حقایق از قضاوت ھـای شـتابزده اجتناب کنيم. اکنون گذری می کنيم بر نکات بنيادین چھره خوانی و چگونگی تشخص شخصيت افراد:

شکل صورت

دراز و کشيده: افرادی که دارای چنين صورتی ھستند عموما" دارای صـبر و تحمل زیاد بوده و توانایی حل مشکلات در آنھا بيشتر است. جـذابـيـت و خوش ترکيب بودن افراد با چنين صورتی نشانگر این است که آنھا معمولا کارھای خـود را نـيـمـه تمام رھا نکرده و عادت به انجام امور بطور تمام و کمال دارند.

گرد: این شکل دلالت بر اميدواری زنده دلی و انرژی دارد. اینگونه افراد می تـوانند اتاقی دلگير و ساکت را به بمبی از خنده و شادی تبدیل کنند.

پھن: اینگونه اشخاص بردبار و مھربان و معمولا افراد روشنفکری می باشند.

مربعی: طرفدار استقلال فردی و فردگرایی، سختـکوشـی بـرای دسـتـيـابی بـه آرزوھا، زیرکی و فعال بودن از ویژگيھای این افراد محسوب می شود ▪

پيشانی ـ صاف: کسانيکه که دارای خطوط در پيشانی نيستـنـد، افـرادی اندیشمند و ھميشه در حال تفکر می باشند و در تصميم گيریھا سریع و منطقی عمل می نمایند.

چروکيده: وجود خطوط در سطح پيشانی نشان می دھد که ایـنـگونه افراد به سرعت ھيجان زده و احساساتی شده و سریع آشفته و پریشان حال می گردن.

 چشم :

رمانھا، داستانھا و اشعار بسيار زیادی در مورد چشم و ارتباط آن با خصوصيات روحی و روانی انسان نوشته شده است. چشم ھا ھيچگاه دروغ نمی گویند؛آنھا بيانگر احساس درونی و واقعی ما می باشند.

 اضطراب: اگر مابين عنبيه و پـلک پـایينی ھـر دو چشم مـقداری سفيدی وجود داشت، آن شخص انسانی مضطرب و نگران است.

 تندخویی: اگر بالای عنبـيه بخشی سفيد رنگ وجود داشت، علاوه بر استرس نشانگر تندخویی و پرخاشگری در فرد است.

روان پریشی: چنـانچه دور تا دور عنبيه را سفيدی فرا گرفته باشد، نشانگر عدم تعادل و پایداری روح و روان فرد خواھد بود.

 شادی: وجـود خـطوط کـوچـک در خـارج از چـشمھا حاکی از خنده رویی و شادبودن فرد می باشد.

 ابرو :

 صاف: صافی و مستقيمی ابروھا نشانگر اندیشه، تفکر و ایده گرایی فرد می باشد.

 کمانی: افرادی که دارای ابروھای خميده و کمانی ھسـتند از حـکایـتـھا و داسـتـانـھـای واقعی لذت می برند.

 باریک: اینگونه افراد معمولا دارای اعتماد به نفس اندکی می باشند بخصوص اگر ابـروی آنھا بجز باریکی، بالا و گرد نيز باشد.

پيوسته: پيوستگی ابروھا نشانگر این است که فرد دائما در حال تفکر و اندیشـه بـوده و ایده ھای جالبی در سر دارد.

 پلک

کوچک: اگر فاصـله بـين بالای پلک و مژه کم باشد بيانگر اسـتقلال فرد می باشد و اینکه آن فرد حتی ممکن است بصورت ارادی خودش را به دیگران نزدیک نکند.

 بزرگ: بزرگ بودن پلک دلالت بر وابستگی شدید فرد به دیگران دارد.

بينی

کوچک: گفته می شود اشـخاصی که بـيـنی کـوچـک دارنـد؛ ذاتـا افـرادی ضعيف و اغلب غيرقابل اتکا بوده و در تصميم ھایشان استوار و ثابت قدم نمی باشند

 بزرگ: بزرگی بينی نشانه ابتکار و عزم و اراده می باشد. یک شـخصـيت قـوی که اثرش را برجای خواھد گذاشت.

 تيز: تيز بودن نوک بينی نشانگر این است که فرد خود را مقيد به رعـایـت آداب و رسـوم ندانسته و با اطرافيانش به راحتی برخورد می کند. ایـنگونه افراد خـود را بـاور داشـتـه و بی باکانه و متھورانه خود را به دیگران نزدیک می کنند.

عقابی: خودخواھی، دودلی و حساس بودن از جمله ویژگيھای کسانی است که دارای چنين بينی می باشند .

گوش

کوچک: کوچکی گوش نشانه تزلزل و احساس نا امنـی در افـراد اسـت ھر چند اینگونه افراد می دانند که چه می خواھد و معمولاسخت کوش و کارکن ھستند.

 بزرگ و دراز: این قبيل افراد معمـولا انـعـطاف پـذیـر نـبـوده و به سـختی آرام و بی خيال ميشوند.

پرمو: افرادی که دارای گوشھایی پرمو ھـستند مـعـمـولا وسـواسـی و نـکـته بين بوده و وقت زیادی را برای چيزھای بی اھميت تلف می کنند .

 گونه

برجسته: برجسـتـگی گـونه نشـانگر قـدرت، انـرژی و اعـتماد بنفس است. کسانی که دارای گـونه بـرجـسته می باشند تمایل بيشتری برای پذیرفتن اشتباھات دیگران دارند.

 گود: علاوه بر جذابيت و زیبایی دليلی بر خوش مشربی و سازگاری فرد می باشد .

چانه و فک

 فک چھارگوش: افـراد با فـک چـھار گـوش و مـربعی انـسانھای تـسخير ناپذیر و سرکش می باشند. آنھا توانایی تبدیل رویاھایشان به واقعيت را دارند.

چانه ھای برآمده: اینگونه افراد، اشـخاصی خود ستـا بوده و تصـور ميکنند ھيچ چيزی جز خود آنھا اھميت ندارد و جز خودشان حرف کس دیگری را قبول نداشته و خود را عقل کل می دانند.

 لب

قلوه ای: لبھای قلوه ای علاوه بر زیباتر نمودن صورت،نشانه بخشش و گشاده دستی می باشد. معمولا اینگونه افراد تمایل دارند در مورد خودشان صحبت و گفتگو کنند.

نازک: نازک بودن لب بيانگر خویشتن گرایی ذاتی در اشخاص است.

 لب بالایی نازک پایينی قلوه ای: نشانه این است که فردی متـقـاعد کنـنـده و مـجاب کننده می باشد

چھره خوانی یک علم دقيق و ثابت شده نيست و حتی با گذراندن دروه ھای آموزشی دقيق و پيشرفته نيز نمی توان بطور قطع در مورد شخصيت و درون افراد صــحبت نمود. نتایج شما در سنجش شخصيت، بستگی به تعداد فاکتورھای مورد تحليل قـرار گرفـته دارد ولی با بـياد داشتن نکات ذکر شده می توانيد قبل از صحبت کردن با افراد تا حدی متوجه شخصيت آنھا شوید.