خودشناسی

dr.abs · 05:30 1400/06/22
خودشناسی

اگر بخواھيم بر زندگی خود و دیگران تاثير مثبتی بگذاریم و آنطور زندگی کنيم که شایسته ماست، باید وقت صرف کنيم و تلاش کنيم تا نيروی درونی مان را رشد دھيم تا بتوانيم به کمک آن با انرژی بالا و خلاقيت ، تصميماتی مناسب اتخاذ کنيم.

پرورش نيروی درون

حالا شما چطور این ارتباط و نيروی درونی را پرورش می دھيد؟ چطور آن را تقویت می کنيد؟ ھمگی ما باید از معلمان و مربيانمان درس بگيریم تا بتوانيم با انجام کارھایی ساده این ارتباط و نيروی درونی را تقویت کنيم. وقتی توانستيم با درونمان ارتباط موثری برقرار کنيم، می توانيم بھتر تصميم بگيریم و این تدابير مناسب بر کيفيت روابط ما با دیگران اثر گذارند. معمولا وقتی ما این ارتباط درونی ضروری را پرورش می دھيم، بھتر می توانيم از ملزومات مدیریت آن موقعيت آگاه شویم. علاوه بر این بھتر می توانيم با مشکلات روبرو شویم و حلشان کنيم. با وجود این ارتباط درونی ، دورنمای بھتر و شفاف تری از موقعيت ھا پيش روی مان قرار می گيرد که با وجود آن می توانيم با ابتکار و خلاقيت آن را به پيش ببریم . وقتی که می خواھيم تصميمی بگيریم، گزینه ھای متعددی پيش روی ماست، اما به نظر من بھترین انتخاب ، آن است که توانایی ھای ما را افزایش دھد و به خود ما ، دیگران و آنھایی که در جھت تحقق اھداف یک مجموعه و ارتقای آن می کوشند، آزادی عمل بيشتری بدھد. چند فاکتور وجود دارد که توجه به آنھا ھنگام انتخاب گزینه ھای پيش رو ، مفيد است:

خلاقيت

یک انتخاب خوب شما را به خلاقيت و نوآوری تشویق می کند و باعث می شود که به دنبال راه حل ھای پنھان بروید. علاوه بر این احساس خوبی ھم به شما دست می دھد چرا که درمی یابيد روحيه نوآوری تان تقویت شده است و از این رو رضایت مند خواھيد بود.

امنيت و سلامت

 وقتی که می خواھيد تصميمی اتخاد کنيد، باید آینده نگر باشيد و ببينيد که تاثير آن روی شما ، ھمکارانتان و نسل آینده چيست؟

 پيشنھاد این آینده نگری را نداریم و به اثرات طولانی مدت یک تصميم توجه نمی کنيم و اغلب تصميماتی اتخاذ می کنيم که در کوتاه مدت اثربخش ھستند، اما تبعات آن در طولانی مدت روشن و شفاف نيست.

فرصت ھا و اھداف

 آیا اگر این گزینه را انتخاب کنيد، باز ھم به فرصت ھای گوناگون دسترسی خواھيد داشت؟ آیا می تواند فرصت ھای بيشتری برایتان فراھم کند؟ آیا علاوه بر اینکه نيازھای احساسی شما را تامين می کند، در رسیدن به اھداف شغلی ھم موثر است؟

 نتيجه

اگر تصميمی که گرفته اید، روند سخت و دشواری پيش رو داشته باشد، فقط یک چيز می تواند شما را به ادامه راه تشویق کند، اینکه بدانيد پس از تلاش و کوشش فراوان به نحو احسن نتيجه خواھيد گرفت. این انگيزه باعث می شود که اعتماد به نفس شما بالا رود و انرژی موجود در سيستم نيز افزایش می یابد.

 ارتباطات

گاھی اوقات ما در کارمان یکه و تنھا می مانيم. ممکن است دیگران ما را تنھا بگذارند یا خودمان احساس کنيم خيلی توانایيم و کمک دیگران را رد کنيم. اما بدانيد که اگر با ھمکاران و دیگر منابع آگاه ، ارتباط داشته باشيم و تصميمی اتخاذ کنيم که این ارتباطات موثر، برقرار شوند و دوام داشته باشند، تصميم خلاق و عاقلانه ای گرفته ایم.

 رضایت

وقتی که در پایان روز تصميمات تان را مرور می کنيد، خوشحال می شوید و از اینکه این چنين مدیری ھستيد، به خود می باليد. یا اینکه سر در گم و عصبی خواھيد شد. چرا که کارھا مثل کلاف سردرگمی به نظر می آیند؟ اگر گزینه دوم صحيح است، باید حتما در تصميماتتان تجدید نظر کنيد.

احساس و نيروی درون

تصميماتی که ارتباط شما با نيروی درونی و ھسته اصلی وجودتان را تقویت می کنند، تصميماتی ھستند که بھترین نتایج را به دنبال خواھند داشت. تصميماتی که ویژگی ھای بالارا داشته باشند، خلاقيت شما راتقویت کنند، به کارھای مفيد با اثرات سازنده طولانی مدت منجر شوند و به شما و ھمکارانتان رضایت و آرامش خاطر ھدیه کنند، بھترین ھایی ھستند که پيش روی شما ھستند. این گزینه ھا خالق انرژی ھستند و آن را ھدر نمی دھند.

 ما با اتخاذ آنھا به آسودگی و آرامش می رسيم، چرا که می دانيم نتيجه ھر چه که باشد، از سخت کوشی، درایت و دوراندیشی ما سرچشمه گرفته است. ما خودمان نگارنده سطرھای دفتر زندگی شخصی و شغلی مان ھستيم. البته ھر کدام مان در معرض انواع فشارھا ، قدرت ھا و جبرھایی ھستيم که تاریخ بر ما تحميل می کند. اما در عوض صاحب درایت و خلاقيت ھستيم. این ھنر را داریم که با دیگران ارتباط برقرار کنيم. این نيروھا من و شما را یاری می کنند که کشتی زندگی مان را در این جریان زندگی ھدایت کنيم. جریانی که گاھی بسيار متلاطم و خطرناک است.

"فردریک داگلاس" یکی از سياه پوستانی بود که قبل از جنگ داخلی آمریکا برای نھضت آزادی سياه پوستان و مبارزه با بردگی فعاليت می کرد. این سخنران و مبارز مشھور می گوید: حقيقت وجودتان را بشناسيد و در عين حال عمل کنيد و دست به کار شوید. برای رسیدن به آنچه می دانيد راست و حقيقت است، خطر کنيد!