فرابینش

فرابینش

امام علی (ع):زکات دانش،آموختن به کسانی است که شایسته ی آنند.

سخنان ارزنده

dr.abs · 15:43 1400/06/31
سخنان ارزنده

از حضرت علی (ع) سوال کردند:

سنگین‌تر از آسمان چیست؟فرمود: تهمت به انسان بی گناه.

از زمین پهناورتر چیست؟فرمود: دامنه حق که خدا همه جا هست و بر همه چیز مسلط است.

از دریا پهناورتر چیست؟فرمود: قلب انسان قانع.

از سنگ سخت‌تر چیست؟فرمود: قلب مردم منافق.

از آتش سوزان‌تر چیست؟ فرمود: رؤسای ستمکاری که ملت را به خودوامی گذارند و هیچ فکر تربیت آنها نیستند.

از زمهریر سردتر چیست؟فرمود: حاجت بردن پیش مردم بخیل.

از زهر تلخ‌تر چیست؟فرمود: صبر در برابر نادان‌ها.

 

اميدوار بودن در لحظات دشوار زندگی،ويژگی شخصيت ھای سالم!

روانشناسی کمال معنایابی و اميد را سرفصل بحث ھا قرار می دھد و معتقد است انسان برای سرزندگی بایستی ھمواره اھداف تازه ای برای خود ترسيم و پيوسته با نشاط کافی آن ھا را پيگيری کند. تفاوت روانشناسی کمال با دیگران این است که ما به جای مطالعه بيماران تلاش خود را معطوف انسان ھای سالم کنيم و به جای درجازدن در خاطرات گذشته به حال و آینده توجه کنيم.

آبراھام مزلو دراین رابطه معتقد است: " اگر آگاھانه طرحی در افکنده اید که از آنچه در توان شماست کمتر باشيد به شما ھشدار می دھم تا آخر عمرتان ناشادمان خواھيد بود." شخصيت سالم لزوما "شخصيت بی خيال شاد نيست و به اعتقاد آلپورت زندگی شخص سالم چه بسا سخت، تلخ و آکنده از درد و رنج باشد.

به اعتقاد وی ماھيت ارادی شخصيت سالم یعنی تلاش برای آینده به کل شخصيت آدمی یگانگی و یکپارچگی می بخشد و او برخلاف دیگران معتقد است ھدف ھایی که آرزوی شخص سالم است در تحليل نھایی دست نيافتنی است و بدین لحاظ نيز با افزایش تنش روبروست. یعنی آلپورت برخلاف دیگران که به دنبال کاھش تنش ھستند معتقد است شخصيت سالم برای رسيدن به اھداف بزرگ باید تنش زایی کند. نگرش فرانکل به شخصيت بر اراده معطوف به معنا تاکيد دارد. معنایی که به نياز انسان به جستجو نه برای خویشتن بلکه برای معنایی که به ھستی ما منظوری ببخشد مرتبط می گردد، یعنی ھرچه از خود فرا رویم و خود را در راه چيزی یا کسی ایثار کنيم انسان تر می شویم. در واقع فرانکل معتقد است در لحظات دشوار زندگی اميدوار بودن و با اميد زندگی کردن از ویژگی شخصيت ھای سالم است.

 

تو نیکی کن و در دجله انداز...

پسر فقیری که از راه فروش خرت و پرت در محله های شهر، خرج تحصیل خود را بدست میآورد یک روز به شدت دچار تنگدستی شد. او فقط یک سکه ناقابل در جیب داشت. در حالی که گرسنگی سخت به او فشار میاورد، تصمیم گرفت از خانه ای تقاضای غذا کند. با این حال وقتی دختر جوانی در را به رویش گشود، دستپاچه شد و به جای غذا یک لیوان آب خواست. دختر جوان احساس کرد که او بسیار گرسنه است.

برایش یک لیوان شیر بسیار بزرگ آورد. پسرک شیر را سر کشیده و آهسته گفت: چقدر باید به شما بپردازم؟ دختر جوان گفت: هیچ. مادرمان به ما یاد داده در قبال کار نیکی که برای دیگران انجام می دهیم چیزی دریافت نکنیم.

پسرک در مقابل گفت: از صمیم قلب از شما تشکر می کنم. پسرک که هاروارد کلی نام داشت، پس از ترک خانه نه تنها از نظر جسمی خود را قویتر حس می کرد، بلکه ایمانش به خداوند و انسانهای نیکوکار نیز بیشتر شد. تا پیش از این او آماده شده بود دست از تحصیل بکشد.

سالها بعد... زن جوانی به بیماری مهلکی گرفتار شد. پزشکان از درمان وی عاجز شدند. او به شهر بزرگتری منتقل شد. دکتر هاروارد کلی برای مشاوره در مورد وضعیت این زن فراخوانده شد. وقتی او نام شهری که زن جوان از آنجا آمده بود شنید، برق عجیبی در چشمانش نمایان شد.

او بلافاصله بیمار را شناخت. مصمم به اتاقش بازگشت و با خود عهد کرد هر چه در توان دارد، برای نجات زندگی وی بکار گیرد. مبارزه آنها بعد از کشمکش طولانی با بیماری به پیروزی رسید. روز ترخیص بیمار فرا رسید. زن با ترس و لرز صورتحساب را گشود. او اطمینان داشت تا پایان عمر باید برای پرداخت صورتحساب کار کند. نگاهی به صورتحساب انداخت. جمله ای به چشمش خورد: همه مخارج با یک لیوان شیر پرداخته شده است. امضا دکتر هاروارد کلی زن مات و مبهوت مانده بود. به یاد آنروز افتاد. پسرکی برای یک لیوان آب در خانه را به صدا در آورده بود و او در عوض برایش یک لیوان شیر آورد. اشک از چشمان زن سرازیر شد. فقط توانست بگوید: خدایا شکر... خدایا شکر که عشق تو در قلبها و دستهای انسانها جریان دارد.

دﺭﺧﺘﻬﺎ ﻣﯿﻤﯿﺮﻧﺪ؛

ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻋﺼﺎ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ؛

ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺗﺒﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺮ ﻧﺴﻞ ﺧﻮﯾﺶ ؛

ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﭼﻮﺏ ﮐﺒﺮﯾﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻥ ﺗﺒﺎﺭ ﺧﻮﺩ

ﻭ .......

ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺗﺨﺘﻪ ﺳﯿﺎﻩ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎ .

ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﻮﺩﯾﺪ ﺍﺯ ﮐﺪﺍﻡ ﺟﻨﺲ ﺑﻮﺩﯾﺪ؟؟

ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻗﯿﺎﻓﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﭼﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ

ﺍﯼ ﻭ ﺑﺎ ﭼﻪ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﺑﺪﻧﯿﺎ ﺑﯿﺎﯾﺪ

ﻫﯿﭽﮑﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰﺵ ﺗﺤﻘﯿﺮ ﯾﺎ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻧﮑﻨﯿﻢ ....

ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻧﮑﻨﯿﻢ ...

ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ، ﻣﻬﻨﺪﺱ ، ﺩﮐﺘﺮ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻣﯽ

ﮔﺬﺍﺭﯾﻢ

ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺎﺭﮔﺮ ، ﺭﻓﺘﮕﺮ ، ﻣﺴﺘﺨﺪﻡ ﻫﻢ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ

ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﻢ .

 ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﯿﭽﮑﺲ ﺑﺮﺗﺮ ﻧﺒﯿﻨﯿﻢ ...

ﺧﺎﮐﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ ،

ﻣﺎ ﻭﺟﻮﺩﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﮔﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ .

ﭘﺲ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺧﺎﮐﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﺗﺎ ﺑﻮﯼ ﻧﺎﺏ ﺁﺩﻣﯿﺰﺍﺩ ﺑﺪﻫﯿﻢ ..

خودشناسی

dr.abs · 05:30 1400/06/22
خودشناسی

اگر بخواھيم بر زندگی خود و دیگران تاثير مثبتی بگذاریم و آنطور زندگی کنيم که شایسته ماست، باید وقت صرف کنيم و تلاش کنيم تا نيروی درونی مان را رشد دھيم تا بتوانيم به کمک آن با انرژی بالا و خلاقيت ، تصميماتی مناسب اتخاذ کنيم.

پرورش نيروی درون

حالا شما چطور این ارتباط و نيروی درونی را پرورش می دھيد؟ چطور آن را تقویت می کنيد؟ ھمگی ما باید از معلمان و مربيانمان درس بگيریم تا بتوانيم با انجام کارھایی ساده این ارتباط و نيروی درونی را تقویت کنيم. وقتی توانستيم با درونمان ارتباط موثری برقرار کنيم، می توانيم بھتر تصميم بگيریم و این تدابير مناسب بر کيفيت روابط ما با دیگران اثر گذارند. معمولا وقتی ما این ارتباط درونی ضروری را پرورش می دھيم، بھتر می توانيم از ملزومات مدیریت آن موقعيت آگاه شویم. علاوه بر این بھتر می توانيم با مشکلات روبرو شویم و حلشان کنيم. با وجود این ارتباط درونی ، دورنمای بھتر و شفاف تری از موقعيت ھا پيش روی مان قرار می گيرد که با وجود آن می توانيم با ابتکار و خلاقيت آن را به پيش ببریم . وقتی که می خواھيم تصميمی بگيریم، گزینه ھای متعددی پيش روی ماست، اما به نظر من بھترین انتخاب ، آن است که توانایی ھای ما را افزایش دھد و به خود ما ، دیگران و آنھایی که در جھت تحقق اھداف یک مجموعه و ارتقای آن می کوشند، آزادی عمل بيشتری بدھد. چند فاکتور وجود دارد که توجه به آنھا ھنگام انتخاب گزینه ھای پيش رو ، مفيد است:

خلاقيت

یک انتخاب خوب شما را به خلاقيت و نوآوری تشویق می کند و باعث می شود که به دنبال راه حل ھای پنھان بروید. علاوه بر این احساس خوبی ھم به شما دست می دھد چرا که درمی یابيد روحيه نوآوری تان تقویت شده است و از این رو رضایت مند خواھيد بود.

امنيت و سلامت

 وقتی که می خواھيد تصميمی اتخاد کنيد، باید آینده نگر باشيد و ببينيد که تاثير آن روی شما ، ھمکارانتان و نسل آینده چيست؟

 پيشنھاد این آینده نگری را نداریم و به اثرات طولانی مدت یک تصميم توجه نمی کنيم و اغلب تصميماتی اتخاذ می کنيم که در کوتاه مدت اثربخش ھستند، اما تبعات آن در طولانی مدت روشن و شفاف نيست.

عکس نوشته

dr.abs · 16:32 1400/06/21

یکی از مشکلات عمده ی ما منفی هایی است که در زندگی ما جاری است و توسط خود یا اطرافیانمان مدام تکرار میشود ؛به طوری که به یک باور عمیق تبدیل میشود.

گوته می گوید:"بزرگترین شیطان گمان بدی است که نسبت به خودت داری "

بهتراست از همین امروز که میخواهیم در جاده ی موفقیت و تحول ،گام برداریم ،واژه های "نمیشود"،"نمیتوانم" ،"نمی گذارند"رااز ادبیات کلاممان حذف کنیم.

آنچه در جستن آنی، آنی...

فردی بود که چای را آنقدر کم رنگ می‌‌نوشید که به سختی می‌‌توانستیم بفهمیم که آب جوش نیست! چربی‌ و نمک هم اصلا نمی‌‌خورد ورزش می‌‌کرد و وقتی از ا‌و علت این کار‌هایش را می‌‌پرسیدیم، می‌‌گفت که این‌ها برای سلامتی‌ بد است و سکته می‌‌آورد. ا‌و در چهل و پنج سالگی در اثر سکته قلبی درگذشت!

چندی پیش یک زندانی در امریکا از زندان گریخت. به ایستگاه راه آهن می رود و سوار یک واگن باری می شود. درب واگن به صورت خودکار بسته می شود و قطار به راه می افتد. او متوجه می شود که سوار فریزر قطار شده است. روی تکه کاغذی می نویسد که این مجازات رفتارهای بد من است، که باید منجمد شوم. وقتی قطار به ایستگاه میرسد، مامورین با جسد او روبرو می شوند. در حالی که فریزر قطار خاموش بوده است!

منتظر هرچه باشیم، همان برایمان پیش می‌‌آید. منتظر شادی باشیم، شادی پیش می‌‌آید. منتظر غم باشیم، غم پیش می‌‌آید...

هرگز پول را برای بیماری و مشکلات پس انداز نکنیم. چون رخ می‌‌دهد. پول را برای عروسی، برای خرید خانه، اتومبیل، مسافرت و نظایر آن پس انداز کنیم. وقتی می‌‌گویی این پول برای خرید اتومبیل است، دیگر به تصادف فکر نکن...

 

ژاپنی‌ها ضرب‌المثل جالبی دارند و می‌گویند:

اگر فریاد بزنی به صدایت گوش می‌دهند !

و اگر آرام بگویی به حرفت گوش می‌دهند !

 

قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را !

این "باران" است که باعث رشد گل ها می شود نه "رعد و برق" !

در خانه ای که آدم ها یکدیگر را دوست ندارند،

بچه ها نمی توانند بزرگ شوند !

شاید قد بکشند،

اما بال و پر نخواهند گرفت !

 

زندگی کوتاه است...

زمان به سرعت می گذرد...

نه تکراری... نه برگشتی...

پس از هر لحظه ای که می آید

لذت ببرید🤗

باور داشته باش...

dr.abs · 08:32 1400/06/19
باور داشته باش...

 

پرنده‌ای که روی شاخه نشسته

هیچوقت نمیترسه شاخه بشکنه؛

چون اون به شاخه اعتماد نکرده

بلکه به بال های خودش اعتماد داره.

همیشه به خودت  باور داشته باش...

اینکه وقتی ایمان بياورید که چيزی ناممکن است، فکرتان در پی دلایلی میگردد که این مطلب را اثبات کند؛ ولی وقتی ایمان حقيقی داشته باشيد که کاری شدنی است، فکرتان راه ھای انجام آن را مییابد. ایمان داشتن به امکان تحقق مسائل، در حقيقت جاده را برای راه حلھای خلاق، ھموار میسازد؛ در حالی که ایمان داشتن به عدم تحقق آنھا، تفکری ویرانگر است. این نکته را میتوان به تمام موقعيتھا - چه بزرگ و چه کوچک - تعميم داد.

آن دسته از اقتصاد دانانی که اعتقاد دارند رکودھای اقتصادی اجتناب ناپذیر است، نمیتوانند راه ھای خلاقی برای شکستن این دور باطل در اقتصاد، پيدا کنند. اگر اعتقاد به توانایی خود داشته باشيد، میتوانيد راه ھایی برای دوست داشتن یک فرد پيدا کنيد. اگر اعتقاد به توانایی خود داشته باشيد، میتوانيد راه حلھایی برای مشکلات شخصیتان پيدا کنيد. اگر اعتقاد به توانایی خود داشته باشيد، میتوانيد راھی برای خریدن خانهای بھتر که آرزوی خریدنش را دارید پيدا کنيد. ایمان، نيروھای خلاق را آزاد می کند و فقدان ایمان، آن نيروھا را به بند میکشد. برای نيل به تفکر خلاق، ایمان داشتن را یاد بگيرید.» 

ایمان به نامحدود از دیدگاه عرفا ایمان داشتن، تکيه به سرچشمه نامتناھی قدرت است و باوری خدشه ناپذیر و محکم به حضور فعال او در امور. در واقع این نگاه به این حقيقت بازمی گردد که تو مخلوق خدایی که بی نھایت است. او تو را به صورت خود آفریده پس تو نيز نامحدودی اگر نامحدود ببينی. ایمان داشته باش اما نه به خود که به خدای قادر خود. ایمان داشتن به خود امروز ھست اما شاید فردا نباشد اما او ھميشه ھست توانا و بی نقص و حاضر...

اعتماد به خود چگونه به دست می آید؟

معنای اصطلاح اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یا اطمینان به نفس به این معناست که به‌طور کلی آدمی به خود بگوید "من درزمینهٔ انجام کارها می‌دانم و می‌توانم."

اساسی ترین بخش شخصیت انسان اعتماد به نفس اوست .برخوردار بودن از یک اعتماد به نفس سالم برای هر انسانی لازم و ضروریست.

در واقع اعتماد به خود یعنی فرد خودرا به طور کامل و همان گونه که هست باور دارد .اگر مسئولیتی در حد توان به او واگذار شود ازآن فرار نمیکند و تلاش و کوشش میکند تا آن مسئولیت را به انجام برساند.

تاثیر خانواده در اعتماد به نفس فرد

خانواده از مهم ترین نهاد و اجزای یک جامعه می باشد .مهم از این جهت که خانواده مکانی است که شخصیت و عقاید و تفکرات انسان در آن شکل می پذیر د .

بنابر این میتوان گفت تاثیر زیادی برروی مراتب اعتماد به نفس دارد.

از اعمالی که خانواده می توانند انجام بدهند این است که :

1.همواره اورا در تمامی مراحل زندگی تشویق کنند و دوستش بدارند

2.حمایت وپشتیبانی از فرزندان به خصوص حمایت عاطفی

3.کمک کردن به فرزند برای یافتن  یک هدف واقعی

4 .بودن یک الگودرست اخلاقی و ورفتاری برای فرزند

5.اهمیت دادن به علایق البته به اندازه

6.نظریه خواستن ازاوطبق سن فرد

و....