فرابینش

فرابینش

امام علی (ع):زکات دانش،آموختن به کسانی است که شایسته ی آنند.

ابرها می‌تواند بسیار غم‌انگیز باشد؛ اما این موجودات مه‌آلودی که ورجا سانچز آن‌ها را خلق کرده است، بسیار عجیب و رازآلود هستند.

ورجا سانچز یک طراح اهل بارسلونا است که در مجموعه‌ی در دست اجرای خود با عنوان «Interventions»، مناظر روستایی را به زمین‌های رویایی تبدیل کرده است که به نظر می‌رسد خانه‌ی مجموعه‌ای از شخصیت‌های شبح‌‎‌مانند هستند.

سانچز کارش را با گرفتن عکس از مناظر اطراف خود شروع می‌کند. سپس از یک قلم ظریف با جوهر سفید استفاده می‌کند تا با دقت هرچه بیشتر پای شخصیت‌های فریبنده‌اش را به صحنه بکشاند. در این تصاویر موجودات ابری از دل مه بیرون می‌آیند و با اندام‌های ابری‌شکل و انگشتان نخ‌مانند خود به تپه‌ها و جنگل‌های اطرافشان چنگ می‌زنند. چشمان سیاه و بزرگ آن‌ها مانند گرداب‌های چرخانی به نظر می‌رسد که سعی درفریفتن و به دام کشیدن کوهنوردان و حیوانات بی‌خبر مزرعه دارد.با وجود ظاهر عجیب و روح‌مانند آن‌ها، شاید موجودات ابری سانچز به درستی درک نشده باشند. بسیاری از آن‌ها خجالتی، محتاط و حتی مهربان به نظر می‌رسند. شاید بتوان چشمان گرداب‌مانندشان را شوم تلقی کرد؛ اما همین چشم‌ها به هر شخصیت نوعی ظاهر زیبا و کنجکاو بخشیده‌اند. از کجا می‌دانیم، شاید این موجودات ماورایی قصد و نیت خوبی داشته باشند!

 

 

 نویسنده: ملیکا طاهران‌پور

بال هایی برای پرواز

dr.abs · 07:56 1400/09/18
بال هایی برای پرواز

پادشاهی دو شاهین کوچک به عنوان هدیه دریافت کرد. آنها را به مربی پرندگان دربار سپرد تا برای استفاده در مراسم شکار تربیت کند. یک ماه بعد، مربی نزد پادشاه آمد و گفت که یکی از شاهین‌ها تربیت شده و آماده شکار است اما نمی‌داند چه اتفاقی برای آن یکی افتاده و از همان روز اول که آن را روی شاخه‌ای قرار داده تکان نخورده است. این موضوع کنجکاوی پادشاه را برانگیخت و دستور داد تا پزشکان و مشاوران دربار، کاری کنند که شاهین پرواز کند. اما هیچکدام نتوانستند. روز بعد پادشاه دستور داد تا به همه مردم اعلام کنند که هر کس بتواند شاهین را به پرواز درآورد پاداش خوبی از پادشاه دریافت خواهد کرد. صبح روز بعد پادشاه دید که شاهین دوم نیز با چالاکی تمام در باغ در حال پرواز است. پادشاه دستور داد تا معجزه‌گر شاهین را نزد او بیاورند.درباریان کشاورزی متواضع را نزد شاه آوردند و گفتند اوست که شاهین را به پرواز درآورد. پادشاه پرسید: تو شاهین را به پرواز درآوردی؟ چگونه این کار را کردی؟ شاید جادوگر هستی؟
کشاورز که ترسیده بود گفت: سرورم، کار ساده‌ای بود، من فقط شاخه‌ای را که شاهین روی آن نشسته بود بریدم. شاهین فهمید که بال دارد و شروع به پرواز کرد.

 شاخه های ترس را که بدان چسبیده اید ویران کنید وخود را برای پرواز رها سازید.

چند توصیه برای یک انسان

 

مت هیگ کتابی داره به نام انسان‌ها. 
شرح داستان کتاب، طولانیه و قصد ندارم این‌جا بهش اشاره کنم.
 اما بخشی از کتاب برای من جذاب بود و فکر می‌کنم شما هم دوستش داشته باشید. 
جایی که «چند توصیه برای یک انسان» رو مطرح می‌کنه.

چند مورد رو انتخاب کرده‌‌ام و «با جمله‌بندی خودم» نقل می‌کنم:

_زندگیِ تو حدود ۲۵۰۰۰ روز باشه. مطمئن باش کاری می‌کنی که بعضی از اون روزها برات به یادماندنی بشن.

_ بالاخره یه روز اتفاق‌‌های بدی برات میفته. کسی رو داشته باش که اون روز بهش تکیه کنی.


_اگر چشمت به غروب افتاد، وایسا و نگاهش کن. هیچ کار واجب‌تری وجود نداره.

_بالاخره یه روزی انسان‌ها روی مریخ زندگی خواهند کرد. 
اما اونجا هم هیچ‌وقت چیزی شگفت‌انگیزتر از یه طلوع ابری روی زمین پیدا نمی‌شه.

_ چند هزار سال دیگه، اگر هنوز بشری روی زمین باشه، تقریباً‌ هر چیزی که امروز می‌دونی رد شده. و حرف‌ها و افسانه‌‌های بزرگتری، که قراره اون‌ها هم رد بشن، جای اینا رو گرفته.

_ تو از یه قدرت خارق‌العاده برخوردار هستی: 
قدرت توقف زمان. این کار رو می‌تونی با بوسیدن یا گوش دادن به موسیقی انجام بدی.

_ حرف مغزت رو گوش بده. حرف دلت رو گوش بده. حرف شهودت رو گوش بده. اصلاً هر حرفی رو گوش بده، غیر از دستورات رو.

_ زنده باش. این وظیفه‌ی توست.

_ هیچ‌کس تو رو کامل نخواهد فهمید. البته این موضوع در نهایت، اهمیتی هم نداره. اما مهمه که خودت، خودت رو بفهمی و درک کنی.

_سعی کن کارهایی انجام بدی که اگر لحظه‌ی مرگت رسید، از این‌که مرگ رو در حین انجام اون کارها تجربه می‌کنی شاد بشی و لبخند بزنی.

همه‌ی این حرف‌ها و نکته‌های مت هیگ رو دوست دارم. اما نکته‌ی آخر خیلی وقت‌ها ذهنم رو مشغول می‌کنه.

 از خودم می‌پرسم چند ساعت از روزم به چنین کارهایی می‌گذره؟ 
چقدر احتمال داره، با قاعده‌ی مت هیگ، لحظه‌ی مرگ لبخند بزنم؟

محمدرضا شعبانعلی

راز موفقیت بروس لی در زندگی

 

بروس لی، رزمی کار هنگ‌کنگی-آمریکایی،از سرشناس‌ترین ورزشکاران رزمی معاصر بوده و دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی داشته است. 

در اینجا 11 نکته به عنوان رمز موفقیت در زندگی از نگاه بروس لی را بیان می‌کنیم:
 
زود از کوره در نرو
عصبانیت زودهنگام، خیلی زود آدم را ضایع می‌کند.


اشتباهاتت را قبول کن
هر اشتباهی قابل بخشش است، اگر آدمی جرات پذیرفتن آنها را داشته باشد.

هر کاری را با قدرت انجام بده
من از کسی که ده هزار لگد را یکبار تمرین کرده نمی‌ترسم، بلکه از کسی که یک لگد را ده هزار بار تمرین کرده می‌ترسم.

خودت باش
همیشه خودت باش، خودت را نشان بده، به خودت ایمان داشته باش، نرو به دنبال یک شخص موفق تا کپی او شوی.

زمان را از دست نده
اگر زندگی برایت ارزشمند است، زمان را از دست نده، زیرا زندگی از زمان ساخته شده است.

با جریان حرکت کن
باید بدانی درخت هرچقدر سفت و سخت‌تر باشد آسان‌تر ترک می‌خورد، درحالی‌که بید و بامبو با خم شدن در مسیر وزش باد زنده می‌مانند


فروتن باش
خودنمایی برای ابلهام شکوه و بزرگی است.


تنها برای خودت زندگی نکن
زندگی واقعی، یعنی زندگی کردن برای اطرافیان.

مقاوم باش
آرزو نکن زندگی راحتی داشته باشی، بلکه آرزو کن توانایی مواجهه با سختی‌های زندگی را داشته باشی.

همیشه عشق بورز
عشق همانند رفاقتی است که شعله‌ور شده است. در ابتدا تنها یک شعله است، زیبا و پر تب و تاب، اما همچنان سبک و لرزان. با عمیق شدن عشق، دل‌هایمان به بلوغ می‌رسد و عشق‌مان همانند ذغال‌هایی می‌شود با آتشی خاموشی‌ناپذیر.

همیشه مثبت باش
هرطوری که فکر می‌کنی، همان‌طور خواهی شد.
 
منبع: inspiremore

خنده بر هر درد بی درمانی دواست...

خنده چگونه باعث شفای بدن می شود؟

وقتی پزشكان به نورمن كازينز گفتند كه به بيماری " آنكيلو اسپونديليتيس " مبتلاست اضافه كردند كه هيچ كمكی نمی توانند به او بكنند و بايد آماده باشد كه بعد از دوره ای درد جانكاه از دنيا برود.
كازينز اتاقی در يک هتل گرفت و هر فيلم خنده داری را كه می توانست پيدا كند كرايه كرد.
او بارها و بارها نشست و اين فيلم ها را تماشا كرد و از ته دل خنديد. پس از شش ماه خنده درمانی ای كه خودش برای خودش تجويز كرد پزشكان در نهايت تعجب دريافتند كه بیماری او كاملا درمان شده و هيچ اثری از آن نيست...!

اين نتيجه حيرت انگيز باعث شد تا كازينز كتاب آناتومی يك بيماری را بنويسد و منتشر كند. سپس او پژوهش گسترده ای پيرامون كاركرد آندورفين ها آغاز كرد.
آندورفين ها مواد شيميايي ای هستند كه وقتی می خنديم در مغز آزاد می شوند. آن ها همان تركيب شیمیایی مورفين و هروئین را دارند و ضمن اين كه اثر آرام بخشی روی بدن می گذارند، سيستم ایمنی بدن را تقويت می كنند.از طرفی این ماده موجب روان شدن جریان خون می شود .

درواقع یعنی خندیدن یک ضد غلظت خون طبیعی می باشدکه خداوند به ما هدیه کرده است !

 اين امر توضيح می دهد كه چرا آدم های شاد به ندرت بيمار می شوند و خیلی جوان به نظر میرسند در حالی كه کسانی كه مدام گله و شكايت می كنند اغلب اوقات بيمار هستند...!

بخندیدتا سالم بمانید...😉

به شنا کردن ادامه بده ...!

در طول یک مطالعه وحشیانه در هاروارد در دهه 1950، دکتر کرت ریشتر موش ها را در حوضچه ای از آب قرار داد تا آزمایش کند که چقدر می توانند در آب شناور بمانند.

بطور متوسط ​​آنها تسلیم می شدند و بعد از 15 دقیقه غرق می شدند.

اما درست قبل از اینکه به دلیل خستگی تسلیم شوند، محققان آنها را بیرون می‌کشیدند، خشک می‌کردند، اجازه می‌دادند چند دقیقه استراحت کنند - و دوباره برای دور دوم در حوضچه قرار می‌دادند.

 - فکر می کنید در دور دوم چقدر دوام آوردند؟  🤔

 15 دقیقه؟

 10 دقیقه؟

 5 دقیقه؟

 نه!

 60 ساعت!  😳

 درست شنیدید.  🤷🏼‍♀️

 درست است!  60 ساعت شنا.

 نتیجه‌گیری این بود که از آنجایی که موش‌ها معتقد بودند که در نهایت نجات خواهند یافت، توانایی بدن خود را از چیزی که قبلا غیرممکن می‌دانستند عبور داده‌اند.

 من شما را با این فکر ترک می کنم:

 اگر امید می تواند موش های خسته را به مدت طولانی به شنا وا دارد، باور به خود و توانایی هایتان چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟

 به یاد داشته باشید که چه توانایی هایی دارید.  به خاطر داشته باشید که چرا اینجا هستید.

 به شنا کردن ادامه بدید،مطمئن باشید همیشه راه نجاتی وجوددارد!

کتاب خوان ها عاقل ترند!!!

 

کتاب‌خوان‌ها بسیار از سن‌شان عاقل‌ترند!

یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ ثابت کرده که هر چه‌قدر بیشتر برای کودکان کتاب بخوانیم، «تئوری ذهن» در آن‌ها قوی‌تر می‌شود و در نهایت باعث می‌شود این بچه‌ها واقعا عاقل‌تر شوند، با محیط‌شان بیشتر انطباق پیدا کنند و قدرت درک‌شان بالاتر برود. تجربه‌های قهرمان‌های داستان‌ها تبدیل به تجربه‌های خود خواننده‌ها می‌شود. هر درد و رنجی که شخصیت داستان می‌کشد، تبدیل به باری می‌شود که خواننده باید تحمل کند. خواننده‌های کتاب‌ها هزاران بار زندگی می‌کنند و از هر کدام از این تجربه‌ها چیزی یاد می‌گیرند. اگر دنبال کسی هستید که شما را تکمیل کند و فضای خالی قلب‌تان را پر کند، می‌توانید این کتاب‌خوان‌ها را در کافی‌شاپ‌ها، پارک‌ها و متروها پیدا کنید. چند دقیقه که صحبت کنید، آن‌ها را به جا خواهید آورد.

کتاب‌خوان‌ها با شما حرف نمی‌زنند، با شما رابطه برقرار می‌کنند. آن‌ها در نامه‌ها یا پیام‌هایشان انگار برایتان شعر می‌نویسند. صرفا به سوالات‌تان جواب نمی‌دهند یا بیانیه صادر نمی‌کنند، بلکه با عمیق‌ترین فکرها و تئوری‌ها پاسخ شما را می‌دهند. شما را با دانش بالای کلمات و ایده‌هایشان مسحور خواهند کرد. تحقیقات دیگری در دانشگاه برکلی نشان داده، کتاب خواندن برای کودکان باعث می‌شود آن‌ها کلماتی را یاد بگیرند که هرگز در مدرسه به آن‌ها یاد نمی‌دهند.
به خودتان لطف کنید و با کسی قرار بگذارید که می‌داند چه‌طور از زبان‌اش استفاده کند.

سم نوعی افعی برزیلی در جلوگیری از تکثیرویروس کرونا مؤثر است!

شاید این موضوع اگر درابتدای شیوع کرونا بود ،همانند من، شما را شوکه میکرد اما پس از قضایای عجیب نیش زنبور عسل و همچنین روغن گل بنفشه من چندان شوکه نشدم شما چطور؟!😁

خبرگزاری رویترز: 

گروهی از پژوهشگران برزیلی دریافته اند که در زهر نوعی مار بومی این کشور مولکولی وجود دارد که از تکثیر ویروس کرونا در سلول های میمون جلوگیری می کند. 

محققان برزیلی این یافته را نخستین گام احتمالی در ساخت دارویی برای مقابله با ویروس کرونا می دانند. نتایج مطالعه این پژوهشگران  در تازه ترین شماره مجله علمی مولکول ها Molecules منتشر شده است.

 بر این اساس مولکول تولید شده در بدن مار افعی جاراراکاسو توانایی ویروس کرونا را در تکثیر و تولید سلول های جدید در بدن میمون، تا 75 درصد مهار می کند.

رافائل گوایدو، استاد دانشگاه سائوپائولو و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: "ما توانستیم نشان دهیم این مولکول موجود در سم مار افعی می تواند یک پروتئین بسیار مهم را در ویروس مهار کند."

مار جاراراکاسو یکی از بزرگترین مارهای افعی برزیل است که طول آن تا دو متر می رسد و زیستگاه آن مناطق جنگلی سواحل اقیانوس اطلس است. این نوع مار در بخش هایی از بولیوی، پاراگوئه و آرژانتین نیز یافت می شود.

موارد مفید برای معده

dr.abs · 12:52 1400/09/08
موارد مفید برای معده

نخوردن غذا پشت سر هم 
 امام صادق (علیه السلام) :
هر که خواهد خوردن غذا زیانش نرساند ، نخورد تا خوب گرسنه شود ، و معده اش پاک شود ، و چون خورد نام خدا برد و خوب بجود ، و تا سیر نشده دست از خوراک بکشد در حالی که هنوز نیاز و اشتها بدان دارد .

خوردن گوشت و روغن شحم گاو 
در روایت آمده است " در برابر پیامبر خدا (صل الله علیه واله وسلم) درباره ی گوشت و پیه سخن گفته شد . پس ایشان فرمود پاره ایی از گوشت و پیه وارد معده انسان نمی شود ، جز اینکه در آن مکان سلامتی و شفاء پدید می آید و بیماری از آنجا خارج می شود .

 مویز ( کشمش )
 در روایت آمده است " برشما باد خوردن مویز که مشکلات معده را برطرف می کند .
بهترین مویز ، مویز قرمز هسته دار است و بعد از آن کشمش سیاه است .   

 حزا
 امام صادق (علیه السلام) فرمود "  حزا همراه با آب سرد برای معده خوب است .
حزا چیزی شبیه کرفس کوهی است که در صحرا می روید و برگهای پهن دارد و در عربستان به آن حزا البری می گویند .

 انار و آب ولرم 
 امام صادق (علیه السلام) فرمود " دو چیز خوبند هرگز به درونی فاسد در نیایند جز آن که آن را اصلاح سازند و دوچیز فاسدند که هرگز به درون کسی در نیایند جز آن که تباهش کنند ، آن دو چیز که خوبند : انار و آب ولرم است ، و آن دو که فاسدند پنیر و گوشت خشک شب مانده و بو گرفته است .
همچنین در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که  " از انار نام برده شد ، پس حضرت فرمود انار میخوش برای شکم بهتر است .

بیرون زتو نیست

dr.abs · 08:43 1400/09/07

یک انگلیسی تصمیم گرفت که برای کشف معدن الماس به آفریقا برود. تمام دارایی خود را فروخت و رفت.
زمینی خرید که کلبه ای در آن بود و فقط به جستجوی الماس پرداخت. درنهایت نتوانست چیزی پیدا کند، پس زمین و کلبه خود را برای فروش گذاشت. 
شخصی براي خرید آن ها آمد. اسم او کیمبرلی بود. 
آن ها بر روی سنگی در حیاط خانه نشستند و قرارداد را امضا کردند و صاحب قبلی رفت.
وقتی او رفت، کیمبرلی کاملا اتفاقی آن سنگ را تکان داد و زیرش الماسی دید؛ و این گونه بود که معادن الماس کیمبرلی کشف شدند.
الماس ها همان جایی بودند که آن مرد قبلی زندگی می کرد. او دنبال الماس همه جا را گشت به غیراز خانه خودش را !
این یک داستان واقعی است.

هر چه که به دنبالش هستی
در درون خود توست
از درون خودت غافل نشو


بیرون زتو نیست آنچه در عالم هست
از خود بطلب هرآنچه خواهی که تویی